Penaja

Saturday, February 26, 2011

Karipap Bihun

Bandar Sandakan
Apa yang saya nak cerita ini berdasarkan pengalaman saya berpuasa di Sandakan, Sabah. Dah lama tak ke sana.

Al kisah, saya pergilah ke bazar Ramadhan di bandar Sandakan ni. Memang ada pelbagai jenis kuih muih tempatan. Tapi aritu terasa nak makan karipap jer. Belilah karipap kat satu gerai ini. Kesilapan yang nyata ialah saya tidak bertanyakan apakah intinya. Bukan apa, kalau kat Semenanjung karipap ni intinya selalu kentang, ayam, sardin n daging.

Tiba masa berbuka, lepas je mkn kurma terus la nak ngap karipap yang gebu ni. Sekali ngap jer..aisey dah rasa lain macam je. Bila tengok je..alamak..inti bihun ke..konpius sejenak..sekaligus terbantut la plak selera. Da lapar, bedal jela.


Sampai sekarang saya lupa tanya kat orang Sandakan, kenapa ada karipap inti bihun. Saya 'assume' mungkin kalau buat karipap kena bubuh inti bihun la..makanan tradisi kat sana. Mungkin diorang pun rasa hairan kalau datang Semenanjung n beli karipap berinti sardin.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...