Penaja

Thursday, March 3, 2011

Pizza Paling Sedap Di Dunia


Haha..tajuk gempak sikit..ni pizza pertama yang saya buat semalam..perghh..mmg sedap tak terkatalah..sedap dan berbaloi dari segi kewangan. Saya dapat resipi ni pun dari kawan yang memang ada bakat terpendam sebagai tukang masak.

Kepada sesiapa yang teringin nak buat ini resipinya:

Untuk buat doh:

2 cawan tepung gandum
sedikit yis
garam
air
sebiji telur

Campur kesemua bahan-bahan dan uli sehingga menjadi doh yang sempurna. Diingatkan guna sedikit yis jer. Kemudian biarkan selama setengah jam, sehinggalah doh membesar (betul ke perkataan saya guna ini).

Masa nak menunggu ni, korang boleh lah buat persediaan untuk sos dan topping lak.

Untuk buat sos:

bawang putih
bawang merah
sos tiram
sos tomato
sos cili
minyak masak
serbuk lada hitam

Untuk bawang putih dan merah ni, ikut suka lah banyak mana nak guna k. Kalau rasa nak pedas dan menusuk kalbu gunalah banyak bawang k. Saya guna 3 biji bawang putih dan 5 biji bawang merah. Potong semua bawang halus-halus. Kalau nak besar pun boleh gak. Goreng semua bawang yang telah dipotong. Jangan sampai garing, kemudian masukkan sos-sos ni yer. Sukatan untuk sos pun sama macam bawang tadi gak. Ikut suka lah, bagi saya yang suka pedas. Saya masukkan 3 camca besar sos tomato, 3 camca besar sos tiram dan 6 camca besar sos cili. Masak tu xpayah lama sangat k.

Untuk topping

bebola ikan
sosej
udang
ayam
daging
isi ketam
keju mozarella

Potong semua bahan2 toping dengan saiz yang anda suka lah yer. Keju mozarella ni banyak dijual kat supermarket. Mahal sikit. Guna keju yang selalu lapik dalam roti pun boleh. Ntuk lebih sedap saya guna mozarella lah. Untuk topping ni ikut pada selera anda lah yer, nak buat hawaiian, seafood, campur dan sebagainya.

Kalau semua sudah sedia dan doh pun dah ok. Kita tengok lak cara persediaan. Doh yang ada tu kita bahagi dua k. Leh buat pizza ntuk esok nya lagi. Kalau xnak bahagi 2 pn xpe, tapi pastikan lah oven korang tue besar. Kalau kat Pizza Hut, oven memang 'super bigger' jadi letak besar mana pun xpe. Yang kat rumah ni, ada ke oven besar gabak.

Doh tue kita ratakan didalam dulang, pastikan menguasai semua ruang. Sapu mayonis rata-rata. Jangan banyak sangat. Pastu sapu sos yang anda buat tadi. Kemudian letakkan topping yang anda buat di sekeliling doh. Taburkan keju secukup nya k.

Masak dalam oven pada suhu 180Âșc dalam masa 20 minit.

Tadaaa...dah siap..yummy..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...